Leaflet | © OpenStreetMap, Map data: © OpenSeaMap contributors

UNESCO Zeilroute

Route vanuit Dubrovnik – 9 dagen

Dubrovnik, één van de mooiste steden van de Adriatische kust, ligt in het uiterste zuiden van Kroatië. Dubrovnik wordt vanwege z’n schoonheid ook wel de ‘Parel van de Adriatische zee’ genoemd. Dubrovnik staat op de werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Vanwege de imposante stadsmuren en de natuurlijke schoonheid van de oude stad, heeft Dubrovnik door de eeuwen heen veel kunstenaars, historici, onderzoekers van allerlei aard en uiteraard reizigers van over de hele wereld, aangetrokken. Historische monumenten die zeker een bezichtiging waard zijn, zijn het Franciscanerklooster met de 14e eeuwse kruisgang en de nog intact zijnde Apotheek. Er wordt wel gezegd dat dit de eerste apotheek ter wereld is. Dubrovnik heeft ruim 50.000 inwoners en is de hoofdstad van de provincie Dubrovnik-Neretva.

Dubrovnik kent maar liefst 2.550 zonuren per jaar. De subtropische vegetatie bestaat voornamelijk uit olijfbomen, citrusbomen, cypressen, steeneik, rozemarijn en laurier. Na de balkan oorlog is Dubrovnik weer in de originele staat hersteld, naast de vele moderne faciliteiten, heeft Dubrovnik ook voor de extreem verwende gasten alles te bieden; Luxe hotels met spa’s, fitness centra, tennisbanen etc. De vele restaurants en bars bieden een uitgebreide selectie lokale en traditionele gerechten, maar internationale gerechten zijn ook overal te bestellen.

Het eiland Šipan is het grootste van de Elafiti eilanden en heeft de meeste inwoners. Het eiland heeft een oppervlakte van 16,5 km2 en het hoogste punt, “Velji Vrh”, is 243 meter. Šipan is een langgerekt eiland met 2 dorpen, beide uitstekend beschut tegen de wind door de diep inland gelegen natuurlijke baaien. Het dorp Suđurađ heeft ongeveer 250 inwoners, maar heeft een belangrijke haven, waar de auto-ferry van en naar Dubrovnik aanmeert.

Het andere dorp, Šipanska Luka heeft ruim 300 inwoners

De Elafiti eilanden groep bestaat uit 13 eilanden, die zich uitstrekt van het schiereiland Peljesac (bekend om zijn rode wijn) tot Dubrovnik.

Het eiland Mljet is het groenste Adriatische eiland. Een derde van het eiland gebied is nationaal park dat ruim 100 km2 omvat. Het eiland heeft 1.300 inwoners en er zijn zo’n 14 dorpjes. Het is gescheiden van het schiereiland Peljesac door de Mljet Kanaal. Op het noord-westelijke deel van het eiland is de gezonken vallei van de Mljet Meren - Mali en Veli (klein en groot). Mali is slechts 24 hectare groot en heeft een maximale diepte van nog geen 30 meter. Het is verbonden met Veli door een ongeveer 30 meter lang kanaal. Veli is ongeveer 145 hectare groot en heeft een maximale diepte van 46 meter. Veli is verbonden met de open zee door een zeer ondiep, 30 meter lang kanaal, genaamd Soline.

Mljet werd Nationaal Park vanwege de uitzonderlijke natuurlijke schoonheid en rijkdom van flora en fauna. Talrijke stranden (zand stranden in Saplunara), vissen en kreeften en een overvloed aan culturele en historische monumenten, maken het een zeer aantrekkelijke toeristische bestemming.

Pomena is een klein dorpje aan de noordwestkant van he eiland Mljet. Het ligt beschut achter een aantal eilandjes en een westelijke uitstulping van Mljet, en is daardoor beschut tegen alle winden. De beste ankerplaatsen zijn te vinden in de baai. De baai is diep, 10 - 15 meter, en goed beschut. De bodem bestaat uit rots en kiezel, dus prima om voor anker te gaan.

Het eiland met dezelfde naam als zijn hoofdstad, Korčula (in het Venetiaans ook bekend als Curzola) is ongeveer 47 km lang en circa 7 km breed. Korčula is een dichtbegroeid eiland met veelal een dichte bebossing met vooral eiken en dennebomen en allerlei struikgewas. De kust kenmerkt zich door mooie baaien, grotten en helder water.

De belangrijkste inkomstenbron van Korčula is toerisme. Ook word er olijfolie en wijn geproduceerd. Bekende lokale wijnen uit deze streek zijn de grk en de gossip.

De stad Korčula is een schilderachtig historisch vestingstadje met nauwe straatjes en oude gebouwen, dat vooral in de zomermaanden een drukke gezellige toeristische trekpleister is. Korčula claimt de geboortestad van de wereldberoemde ontdekkingsreiziger Marco Polo te zijn. Korčula heeft een grote moderne jachthaven.

Bij het eiland Šćedro kun je in de baai van Lovisče voor anker gaan. Dit is ook een goede rustige baai om de nacht door te brengen, aangezien de ACI marina van Palmižana in de zomermaanden vaak erg vol is. Het eilandje Šćedro ligt ten zuiden van het eiland Hvar. Het is bedekt met dennenbomen en maquis. Er zijn Illyrische graven en delen van een romeinse villa gevonden.

Ten zuidwesten van het eiland Hvar en tegenover de stad Hvar liggen de kleine Pakleni eilanden. Palmižana ligt in een mooie baai aan de noordkant van St Klement eiland, het grootste eiland van de ‘Pakleni Otoci’. Palmižana heeft een ACI marina.

De Pakleni eilanden zijn onbewoond en voor een groot deel bebost. Hun naam is ontleend aan de hars (pakleni) die onttrokken werd aan dennenbomen en gebruikt werd om schepen waterdicht te maken.

In de zomer vertrekken vanuit hier boten naar Hvar en vice versa terug naar de eilanden.

Stari Grad is een kleine stad aan de noordkant van het eiland Hvar. Stari Grad betekent leterlijk Oude Stad, hier zijn dan ook de oudste resten van menselijke activiteit op het eiland gevonden, het is gelijk ook één van de oudste nederzetting op de Adriatische eilanden. Er kwamen rond de klassieke oudheid voor het eerst mensen op dit eiland, in eerste instantie vroege Indo Europeanen (de zogenoemde Hvar cultuur) en later (384 v.Chr.) vestigden Grieken zich hier. In de zomermaanden is Hvar een druk bezet eiland, vooral bekend bij de jetset. Het cultuurlandschap rondom Stari Grad is sinds 2008 UNESCO Werelderfgoed.

Šolta is wat minder bekend dan Hvar, maar zeker niet minder mooi. Het eiland heeft vele baaien en inhammen en beslaat een oppervlakte van 52 km2.

De baai van Nečujam ligt zeer beschut aan de noordkant van het eiland Šolta. Let op: aan het eind van de baai bevinden zich onderwater muren, overblijfselen van een oud-Romeinse vis-boerderij. Šolta ligt ten westen van het eiland Brač. In het noorden ligt de stad Split op het vasteland. Šolta is het 13e grootste eiland van Kroatië.

De economie is gebaseerd op de landbouw, wat mogelijk is door de vruchtbare grond. Het toerisme is echter ook erg belangrijk geworden. De Romeinen noemden het eiland Soletta en het was in zeer vroege tijden al een vakantieoord voor de edelen. Er zijn op veel verschillende plaatsen op het eiland ruines van oude villa's te vinden. Er staan een aantal kleine kerken die uit de middeleeuwen stammen.

Trogir ligt in de baai van Kaštela, 27 km van Split. Trogir heeft een middeleeuwse erfenis, UNESCO heeft in 1997 Trogir toegevoegd op de lijst van werelds cultureel erfgoed. Trogir is een en al openlucht museum. De oude kern ligt een klein eiland tussen het vasteland en het eiland Ciovo. Verschillende periodes in de geschiedenis zijn nog goed te zien in de oude stad. De stad is het best bewaarde Romaans Gotisch complex van Centraal Europa. De middeleeuwse kern wordt omgeven door muren, en omvat een kasteel met toren en verschillende paleizen. De kerk van Sint Laurentius is het meest uitgesproken werk uit de Romaans Gotische stijl in het land. De wijdere omgeving rond Trogir karakteriseert zich door zijn groene vegetatie, verschillende eilandjes, rots en kiezel stranden.

Split is de grootste en belangrijkste stad in Dalmatie. De stad heeft ruim 222.000 inwoners en is daarmee de tweede stad van Kroatie, na Zagreb.

De stad Split heeft een oude kern met moderne winkelstraten en veel uitgaansgelegenheden. De belangrijkste bron van inkomen in Split is toerisme, daarnaast leven ook veel mensen van visserij en de chemische industrie. Omdat veel van de eilanden voor de kust van Dalmatie alleen vanuit Split te bereiken zijn, is de stad ook een belangrijk verkeersknooppunt. In de haven tref je daarom ook veel beroepsvaartschepen aan. Aan de westrand van het centrum ligt de beboste heuvel Marjan, met daarop enkele kerkjes, een dierentuin en een begraafplaats.

LET OP!

Deze routebeschrijving is niet bedoeld als vervanging van ‘pilot-books’ of ‘marine-charts’. Sailpoint Kroatië is op geen enkele wijze aansprakelijk voor ongemakken of problemen ontstaan door het volgen vandeze of andere routebeschrijvingen.